Kevad 2008
YSL 1960ndatel
2008/2009 sügis/talv
2008/2009 sügis/talv
Yves Saint Laurent`i muusa on olnud alati jõuline ja iseteadlik naine. Catherine Deneuve, Paloma Picasso ja Monaco printsess Grace näiteks. Kuid spekulatiivselt võiks öelda, et tema muusadeks on olnud kõik need üha enam ühiskonnas domineerivad naised: urbaniseerunud, iseteadlikud ja enesekindlad.
Huvitav on sellise revolutsioonilise eduloo taga aimata inimest, kes lähedaste sõnul oli erakordselt hell ja tundlik, vaevles pidevalt närvivapustuste meelevallas ning kelle eraelu oli palistatud ebaõnnestumistega. Sinna mahtus ohtralt seksi, uimasteid ja alkoholi. Kuid ka lõppakordi moemaailmas suutis ta maalida kõige jõulisemate värvidega. Lahkudes kolme aasta eest areenilt meeletult suurejoonelise moesõuga, ütles ta vaid: “Ma ei tunne enam mitte midagi ühist uue moemaailmaga, mis on alandatud vaateakna-riietamiseks.” Sõnad kuninga suust, mis panid iga moega kursis oleva inimese piinlikult oma toolil nihelema. Ja jätsid õhku rippuma küsimuse: kuidas teha revolutsiooni praegu?
Nii mõnegi nähtuse taga, mida me praegu peame iseenesestmõistetavaks, on kunagi olnud kellegi loovus. Näiteks naised meeste riietes. Või mis meeste – juba ammu ei tule keegi selle peale, et naised pükste ja triiksärgiga oleks kuidagi mehelikumad kui suguõed kleidikestes.
Oma karjääri alustas AlÏeerias jõukate vanemate peres sündinud Yves Saint Laurent aastal 1954 Diori moemajas. 42 aasta eest, kui YSL rüütas naised catwalk’il smokingusse, oli see sensatsioon, mis kõigepealt raputas ning siis tasapisi üle ilma levis. Peagi said androgüünlikest power-ülikondades jalutavatest daamidest YSL-i vapiloomad, kes imbusid kiiresti tänavapilti.
YSL-i ettekujutus sobitus suurepäraselt saabuva seksuaalrevolutsiooniga, sest seksuaalsust oli tema loomingus varjamatult palju. Ta tõestas, et ka naine võib olla domineerivam pool. Sest riided pole pelgalt dekoratsioon – see võib olla ka statement ja enesekehtestamise vahend.
YSL oli ka üks esimesi disainereid, kes hakkas teadlikult kasutama tsitaate varasemate kümnendite moeloomingust. Ta elustas moepildis järgemööda 1920-ndad, 1930-ndad ja 1940-ndad. Tema tõi moepilti miniseelikud ja nahkjakid, keebid ja militaarse lõikega kostüümid. Ta oli ka üks esimesi, kes astus olulise sammu moe demokratiseerumise poole ses mõttes, et see ei oleks vaid eliidi eralõbu. Aastal 1966 lõi ta oluliselt odavamate hindadega ready-to-wear-liini YSL Rive Gauche. Ja ta oli ka esimene, kes julges lavale tuua mustad modellid – oma kuulsate Aafrika-teemaliste kollektsioonide tarbeks. Iga selline samm oleks kindlustanud kuldtähtedega nime moeajaloos – kuid mis värvi tähti kasutada, kui üks looja on teinud revolutsiooni kogu oma elu?
Oma karjääri alustas AlÏeerias jõukate vanemate peres sündinud Yves Saint Laurent aastal 1954 Diori moemajas. 42 aasta eest, kui YSL rüütas naised catwalk’il smokingusse, oli see sensatsioon, mis kõigepealt raputas ning siis tasapisi üle ilma levis. Peagi said androgüünlikest power-ülikondades jalutavatest daamidest YSL-i vapiloomad, kes imbusid kiiresti tänavapilti.
YSL-i ettekujutus sobitus suurepäraselt saabuva seksuaalrevolutsiooniga, sest seksuaalsust oli tema loomingus varjamatult palju. Ta tõestas, et ka naine võib olla domineerivam pool. Sest riided pole pelgalt dekoratsioon – see võib olla ka statement ja enesekehtestamise vahend.
YSL oli ka üks esimesi disainereid, kes hakkas teadlikult kasutama tsitaate varasemate kümnendite moeloomingust. Ta elustas moepildis järgemööda 1920-ndad, 1930-ndad ja 1940-ndad. Tema tõi moepilti miniseelikud ja nahkjakid, keebid ja militaarse lõikega kostüümid. Ta oli ka üks esimesi, kes astus olulise sammu moe demokratiseerumise poole ses mõttes, et see ei oleks vaid eliidi eralõbu. Aastal 1966 lõi ta oluliselt odavamate hindadega ready-to-wear-liini YSL Rive Gauche. Ja ta oli ka esimene, kes julges lavale tuua mustad modellid – oma kuulsate Aafrika-teemaliste kollektsioonide tarbeks. Iga selline samm oleks kindlustanud kuldtähtedega nime moeajaloos – kuid mis värvi tähti kasutada, kui üks looja on teinud revolutsiooni kogu oma elu?
Kuid on siiski üks asi, mida YSL on kahetsenud: ta oleks soovinud leiutada teksaspüksid. Tema arvates võtavad teksased kokku kõik selle, mida ta on oma loomingus oluliseks pidanud – praktilisust, mugavust, lihtsust ja muidugi seksikust. Sest ta vihkas snobismi enam kui midagi muud: “Me ei tohi eales ajada elegantsi segi snobismiga.”
Yves Saint Laurent`i muusa on olnud alati jõuline ja iseteadlik naine. Catherine Deneuve, Paloma Picasso ja Monaco printsess Grace näiteks. Kuid spekulatiivselt võiks öelda, et tema muusadeks on olnud kõik need üha enam ühiskonnas domineerivad naised: urbaniseerunud, iseteadlikud ja enesekindlad.
Huvitav on sellise revolutsioonilise eduloo taga aimata inimest, kes lähedaste sõnul oli erakordselt hell ja tundlik, vaevles pidevalt närvivapustuste meelevallas ning kelle eraelu oli palistatud ebaõnnestumistega. Sinna mahtus ohtralt seksi, uimasteid ja alkoholi. Kuid ka lõppakordi moemaailmas suutis ta maalida kõige jõulisemate värvidega. Lahkudes kolme aasta eest areenilt meeletult suurejoonelise moesõuga, ütles ta vaid: “Ma ei tunne enam mitte midagi ühist uue moemaailmaga, mis on alandatud vaateakna-riietamiseks.” Sõnad kuninga suust, mis panid iga moega kursis oleva inimese piinlikult oma toolil nihelema. Ja jätsid õhku rippuma küsimuse: kuidas teha revolutsiooni praegu?
Rohkem infot YSL loomingust:
No comments:
Post a Comment